You are currently viewing „Libertatea ghidată” este esențială în procesul educativ al copiilor

„Libertatea ghidată” este esențială în procesul educativ al copiilor

Dezvoltarea motricității fine (a scrisului, de exemplu) se face cu ajutorul dezvoltării motricității grosiere.

Ei o văd ca pe o joacă, noi vedem aici sursă și proces de dezvoltare. Și joaca, și procesul sunt măiestrite, ca din umbră, ghidate de educator (aici e vorba de Raluca Vrânceanu).

Nu controlate – căci, cel puțin la grupa mare, controlul inhibă. Libertatea ghidată face diferența. Libertatea înseamnă încredere și acțiune. Și afectiune, drag de a face lucrurile. Motivație, îi spun ăștia marii.

Dacă ar fi să spun o poveste, iată:

În mijlocul curții am fost martorii unei scene uimitoare: copiii au explorat, s-au întâlnit cu propriile lor limite și capacități, într-un proces natural de învățare și dezvoltare.

Învățarea este mult mai mult decât un simplu act: este o „tură” și încă o „tură”, și apoi încă una, în care fiecare copil își asumă o serie de provocări și descoperă. Ce?

Priviți.

Ce vedem aici? Iată lista:
• firescul cu care s-au organizat și au respectat rândul;
• naturalețea & rapiditatea cu care s-au ridicat când au căzut;
• promptitudinea cu care s-au ajutat reciproc la ridicat & proptit gardul (deja deteriorat, de atâta utilizare);
• normalitatea cu care au acceptat că nu sunt pregătiți încă;
• lejeritatea de a se răzgândi pe parcurs și de a amâna momentul săriturii, fără teama de a fi judecați sau etichetați – denotă cunoaștere de sine, demers reflexiv, acceptare și încredere în sine.

Mai priviți o dată!

Ce înțelegem de aici? Noi, educatorii, noi, părinții (unii dintre noi) suntem hiper-protectori.

Înțelegem să vedem și să însoțim capacitatea lor de a învăța din propriile experiențe.

O să spuneți: „doar să însoțim”? Nu să stimulăm? Tind să cred că nu: stimulare înseamnă obiective, obiective înseamnă control. Nu e util.

Putem să avem răbdare cu parcursul normal al lucrurilor: dezvoltarea motricității fine (a scrisului mai târziu), se face pe baza și cu ajutorul dezvoltării motricității grosiere.

Adică (mai am o listă) cu ajutorul:

• curajului de a „ataca” o sarcină nouă, indiferent de natura ei;
• al rezilienței de a se ridica după ce a căzut și de a repeta încercările de câte ori e necesar;
• al estimării riscurilor și deciziei de asumare a lor (sau nu) în raport cu forțele proprii;
• al construirii mentale a planului de acțiune;
• al dezvoltării încrederii în sine atunci când reușește ceva prin forțe proprii.

Ei au făcut-o cât timp erați la serviciu. Dar, fără îndoială, au făcut-o pornind de la ce au învățat de la voi.

Publicat si pe: independentnews.ro