You are currently viewing Dezvoltarea limbajului in limba germana

Dezvoltarea limbajului in limba germana

Unul dintre obiectivele de baza in cresterea si evolutia oricarui prichindel este dezvoltarea limbajului. Principiile „dezvoltarii limbajului” sunt, de aceea, integrate si urmarite de-a lungul tuturor activitatilor pe care le facem la gradi, cu atat mai mult cu cat specificul nostru este de limba germana, iar majoritatea copiilor nostri au ca limba materna limba romana. Asadar… o situatie un pic mai complexa.

Cum ii facem fata? Organizat, riguros si… creativ, asa cum ne sta noua bine la Compania Mica. Iata principiile noastre:

  1. Comunicarea dintre educator si copil se face la inaltimea copilului, astfel incat sa se asigure contactul vizual iar copilul sa se simta partener egal de discutie. Cadrele didactice folosesc aceleasi scaunele ca si copiii si se aseaza pe covor, alaturi de copii, la activitatile in cerc. Ca o completare, in cazul cuvintelor mai grele (care abunda in limba germana) ele sunt pronuntate mai rar, cu o mimica accentuata a pronuntarii, menita sa faciliteze intelegerea.
  2. Orice actiune este insotita de redarea ei verbala concomitenta. Copiii invata asociind actiunea (a cadrului didactic sau cea personala) cu descrierea ei verbala.
  3. Repetitivitatea actiunilor inseamna astfel recapitulare, iar ,,verbalizarea” continua a actiunilor inseamna implicit un mediu asertiv, foarte util pentru disciplina de grup – in cazul unui conflict sau incident, i se ,,descrie” copilului ce s-a intamplat si cum poate evita pe viitor intamplarea. Astfel, momentele de ,,socializare”, sosirea, dezbracarea / imbracarea sau mesele luate impreuna, precum si activitatile practice sunt pe deplin utilizate in dezvoltarea limbajului.
  4. In cadrul tuturor activitatilor, copiilor li se pun intrebari frecvente, nu doar legate de continuturile si activitatile din gradinita, ci si despre ei, ce le place, ce au facut in timpul liber, ce isi doresc, ce isi aduc aminte, etc. Pe de o parte, copilul se simte in centrul atentiei, pe de alta parte, se faciliteaza invatarea intre copii, de la unul la altul.
  5. Poeziile, rimele scurte si cantecelele au un mare rol in educarea limbajului. O alta activitatea importanta este citirea cu voce tare de catre cadrul didactic a unor carti cu imagini, precum si lectura de imagine. Activitatile sunt completate cu ascultarea sau vizionarea unor povesti sau animatii in limba germana.
  6. Corectarea greselilor de limba sau pronuntie sa face exclusiv prin exemplul dat de educator, ceea ce sprijina copilul mai ales in castigarea fluentei si increderii in sine. Un copil care vorbeste nu este intrerupt. In general, exista un set de greseli de limba care se corecteaza mult mai tarziu, in scoala, cand copilul castiga si cunostinte de gramatica si poate sa se concentreze mai mult asupra a ceea ce spune. Aceasta finete de limba nu este niciodata atinsa in gradinita si acest fapt nu este considerat o piedica in calea achizitiilor de limba.

Un aspect important este colaborarea cu parintii, care desi nu sunt vorbitori de limba germana, pot fi sensibilizati sa sustina educatia limbajului in limba romana, utilizand principii similare; caci un copil care comunica adecvat varstei in limba materna, are sanse sporite sa o faca si in limba germana.