La Compania Mică urmărim ca fiecare copil să simtă și să înțeleagă că este: îngrijit, ascultat și sprijinit emoțional, invitat să participe la viața de grup și la activitățile de dezvoltare.
La sfârșitul ciclului preșcolar, copiii noștri sunt pregătiți pentru următoarea etapă și au deprins:
- abilități și reguli de igienă și îngrijire proprie și a mediului în care trăiesc;
- abilități de înțelegere a sinelui și a mediului înconjurător;
- respect față de grup și comunitate;
- atenție, răbdare și rezistență în a învăța și a duce la capăt sarcini de lucru individuale, precum și disponibilitate în activitățile de învățare în grup.
Curriculumul Compania Mică este elaborat:
- în conformitate cu anexa la OMEN 4694/2.08.2019, “Curriculum pentru educație timpurie 2019” – link;
- respectând “Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la 7 ani” – UNICEF;
- respectând valorile și principiile Companiei Mică.
Activitatea didactică se desfășoară în serii de 4 săptămâni (3 săptămâni de studiu urmate de 1 săptămână de recapitulare și evaluare), organizate în jurul temelor ce aparțin domeniilor generale ale curriculumului de educație timpurie: eu, familia, grădinița, orașul, locuința, anotimpurile, evenimentele de peste an, fructele, legumele, alimentația și sănătatea, lumea plantelor și animalelor, sărbători, meserii, mijloace de transport, corpul uman, simțurile, activitățile omului, lumea poveștilor pentru copii, arta pentru copii, hobby și timp liber, călătorii, emoții și sentimente, lumea de ieri și de azi, tehnologia pe înțelesul copiilor.
Orarul zilnic include activități diverse, structurate pe cele șase arii de învățare: comunicare, științe, arte, matematică, om și societate, dezvoltare personală și socială, educație fizică.
Alternăm activitățile astfel încât copiii să rămână motivați pe parcursul întregii zile. Profităm de vremea bună și curtea generoasă, precum și de proximitatea parcului, și ieșim afară de două ori pe zi, iar în perioadele calde mutăm toate activitățile în aer liber, care devin astfel o mare bucurie. În plus, organizarea activităților zilnice ține seama de nevoia copiilor de a fi permanent în contact cu natura, de a o studia și a o înțelege.
Pe parcursul anului școlar, îmbogățim activitățile de grădiniță cu evenimente speciale – proiectele din calendarul nostru sunt concepute astfel încât să mijlocească atât ideea de tradiție, cât și pe cea de implicare, empatie, comunitate și caritate, ilustrând în mod practic setul de teme propuse de curriculumul național: „Cine sunt? Ce și cum exprim ceea ce simt? Unde ne aflăm în timp și spațiu? Când/cum și de ce se întâmplă? Cine și cum planifică/organizează o activitate? Cum protejez mediul în care trăiesc?”
Activități pentru grupa de 2-3 ani:
Jocuri și activități liber alese:
- jocul cu jucăria,
- joc simbolic,
- joc senzorial,
- joc de construcție,
- joc didactic,
- joc imitativ,
- joc în aer liber.
Activități tematice:
- creații artistice,
- audiții cu mișcare,
- exerciții ritmice,
- lucrul cu cartea,
- lectură de imagine,
- jocuri de cuvinte,
- memorare,
- activități matematice cu jucării și obiecte,
- jocuri didactice.
Obiective de atins pe parcursul anului școlar pentru copiii de 2-3 ani:
Dezvoltare socio-emoțională:
- Urmează reguli și rutine simple;
- Răspunde la salut;
- Preia rutine de joc prin imitație;
- Preia sarcini gospodărești simple, cu ajutorul educatorului;
- Reacționează la situații periculoase sau dificile solicitând ajutorul;
- Recunoaște emoții simple.
Comunicare și limbaj:
- Ascultă povești scurte cu imagini;
- Participă la jocuri sau activități cu poezie și cântec;
- Descoperă imaginea și desenul ca mijloace de comunicare;
- Formulează enunțuri scurte, dar complete.
Capacități și atitudini de învățare:
- Manifestă curiozitate față de ceea ce vede și față de evenimentele din jur;
- Înțelege și acceptă sarcini de lucru simple;
- Utilizează creativ în joc obiecte noi.
Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii:
- Observă propriile acțiuni asupra obiectelor și asupra celorlalți;
- Repetă comportamente apreciate de cei din jur;
- Face comparații simple de mărime și cantitate;
- Trecerea de la limbaj non-verbal la limbaj verbal;
- Numără până la cinci.
Dezvoltare fizică:
- Își coordonează membrele și mișcările în joc;
- Imită mișcările educatorului;
- Apucă creionul între degetul mare, arătător și mijlociu;
- Se îmbracă și se încalță cu ajutor minim din partea educatorului.
Activități pentru grupa de 3-4 ani:
Jocuri și activități liber alese:
- jocul cu jucăria,
- joc simbolic,
- joc senzorial,
- joc de construcție,
- joc didactic,
- joc imitativ,
- joc în aer liber,
- jocuri asociative,
- jocuri de rol,
- jocuri matematice.
Activități de dezvoltare personală:
- Activități de cultivare a înclinațiilor personale.
Activități pe domenii experiențiale:
- Povestirea,
- Exercițiile,
- Experimentele,
- Construcțiile,
- Lectura după imagini,
- Observarea,
- Dialogul,
- Crearea de povești și jocuri,
- Memorare.
Rutine și tranziții:
- Încorporarea rutinei în activitățile zilnice pentru stabilitate și adaptare.
Obiective de atins pe parcursul anului școlar pentru copiii de 3-4 ani:
Dezvoltare socio-emoțională:
- Recunoaște și descrie situații dificile și periculoase și solicită ajutorul;
- Recunoaște și exprimă emoții de bază;
- Respectă rutinele grupului;
- Inițiază salutul;
- Conduce un joc și atrage colegii în joc prin imitare;
- Verbalizează emoțiile și afecțiunea față de cei din jur.
Comunicare și limbaj:
- Folosește limbajul mimic și corporal, precum și structuri verbale complete pentru a comunica un mesaj;
- Răspunde la întrebări simple și participă la descrierea de imagini verbal și non-verbal;
- Memorează și reproduce cântece simple, poezii scurte;
- Verbalizează nevoi, dorințe, amintiri, acțiuni viitoare.
Capacități și atitudini de învățare:
- Inițiază acțiuni noi și își asumă riscuri;
- Finalizează sarcini de lucru simple;
- Participă la jocuri de rol cu sprijinul educatorului.
Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii:
- Identifică caracteristici ale corpurilor și obiectelor și le numește;
- Manifestă interes pentru informații matematice;
- Recunoaște categorii de lucruri sau fenomene;
- Diferă elemente ale aceleași categorii după un criteriu.
Dezvoltare fizică:
- Își coordonează membrele și mișcările în joc, respectând ritmul și ordinea mișcărilor;
- Folosește independent lingura și furculița la masă;
- Utilizează creionul cu îndemânare;
- Se îmbracă și se încalță independent.
Activități pentru grupa de 4-5 ani:
Jocuri și activități liber alese:
- jocul cu jucăria,
- joc simbolic,
- joc senzorial,
- joc de construcție,
- joc didactic,
- joc imitativ,
- joc în aer liber,
- jocuri asociative,
- jocuri de rol,
- jocuri matematice.
Activități de dezvoltare personală:
- Activități de cultivare a înclinațiilor personale.
Activități pe domenii experiențiale:
- Povestirea,
- Exercițiile,
- Experimentele,
- Construcțiile,
- Lectura după imagini,
- Observarea,
- Dialogul,
- Crearea de povești și jocuri,
- Memorare.
Rutine și tranziții:
- Integrarea activităților zilnice într-un cadru rutinier pentru stabilitate și organizare.
Obiective de atins pe parcursul anului școlar pentru copiii de 4-5 ani:
Dezvoltare socio-emoțională:
- Exprimă emoții de bază resimțite sau văzute la cei din jur;
- Își asumă responsabilități specifice vârstei;
- Respectă reguli și înțelege consecințele nerespectării lor;
- Inițiază rutine de salut, răspunde la dialog și respectă bunele maniere;
- Conduce un joc explicând cadrul și regulile;
- Înțelege apartenența la un grup, respectă și explică regulile acestuia;
- Înțelege diferențele dintre sine și ceilalți, dintre familii;
- Înțelege diversele tipuri de manifestări sociale.
Comunicare și limbaj:
- Verbalizează experiențele senzoriale și relațiile cu ceilalți;
- Redă poveștile cu ajutorul imaginilor;
- Urmărește povești și fără suport vizual;
- Recită și cântă spontan;
- Descrie propriile desene;
- Redă conținutul unor imagini cu ajutorul întrebărilor ghidate;
- Folosește cuvinte noi pentru a descrie situațiile întâlnite;
- Manifesta răbdare și atenție la lectură, fără să întrerupă;
- Povestește un eveniment în succesiune logică (timp, loc, participanți).
Capacități și atitudini de învățare:
- Finalizează contra timp sarcini de lucru simple;
- Finalizează proiecte de grup simple cu ajutorul educatorului;
- Participă independent la jocuri de rol;
- Manifestă interes pentru învățarea din situații noi;
- Integrează ajutorul primit în realizarea următoarelor sarcini;
- Finalizează independent proiecte proprii (construcții, colaje, desene etc.).
Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii:
- Recunoaște și denumește categorii de lucruri sau fenomene;
- Face comparații ale unor obiecte, situații, fenomene după două sau mai multe criterii;
- Realizează operații de investigare a mediului după criterii simple;
- Demonstrează familiarizarea cu informații matematice;
- Operează cu numere până la zece (operații simple, comparare, vecini).
Dezvoltare fizică:
- Participă la jocuri de mișcare complexe și parcurge corect trasee sportive;
- Se coordonează în aruncări, prinderi, exerciții cu succesiune ritmică de mișcări;
- Folosește cu îndemânare instrumente, tacâmuri, creionul și foarfeca în scopul propus;
- Pliază hârtia conform indicațiilor.
Activități pentru grupa de 5-6 ani:
Jocuri și activități liber alese:
- jocul cu jucăria,
- joc simbolic,
- joc senzorial,
- joc de construcție,
- joc didactic,
- joc imitativ,
- joc în aer liber,
- jocuri asociative,
- jocuri de rol,
- jocuri matematice.
Activități de dezvoltare personală:
- Cultivarea înclinațiilor personale prin activități adaptate intereselor fiecărui copil.
Activități pe domenii experiențiale:
- Povestirea,
- Exerciții,
- Experimente,
- Construcții,
- Lectura după imagini,
- Observare,
- Dialog,
- Crearea de povești și jocuri,
- Memorare.
Rutine și tranziții:
- Organizarea activităților zilnice și tranzițiile între activități în mod constant și predictibil.
Obiective de atins pe parcursul anului școlar pentru copiii de 5-6 ani:
Dezvoltare socio-emoțională:
- Are o apreciere pozitivă față de sine și lumea din jur, cu o imagine complexă a contextului în care trăim;
- Își asumă responsabilități și consecințele comportamentelor proprii;
- Demonstrează autocontrol emoțional;
- Inițiază rutine de salut, dialog și respectă bunele maniere;
- Preia inițiativa în grup sau respectă inițiativa altuia și participă la activități de grup;
- Ajută eficient în situații dificile;
- Preia spontan inițiative necesare (gospodărire, igienă etc.);
- Manifestă răbdare, toleranță și înțelegere față de diversitatea de situații întâlnite.
Comunicare și limbaj:
- Verbalizează experiențe proprii și emoții în 3-5 enunțuri complete și corecte gramatical;
- Redă povești la prima vedere pe baza imaginilor și sintetizează acțiunea;
- Răspunde la întrebări cu enunțuri explicative complexe;
- Folosește un vocabular complex pentru a descrie experiențele proprii;
- Descrie imagini sau propriile desene în detaliu și în secvențe logice (subiect, acțiune, loc, anotimp etc.);
- Recunoaște mesaje scrise și rolul scrisului în comunicare;
- Utilizează cărțile în jocul de-a lectura;
- Susține un scurt discurs într-un proiect de grup;
- Manifestă atenție și răbdare la lectură fără imagini și redă pe scurt mesajul textului auzit;
- Formulează comentarii proprii referitoare la povești sau situații;
- Discută despre semnificațiile poveștilor sau situațiilor reale.
Capacități și atitudini de învățare:
- Finalizează independent și consecvent sarcini de lucru complexe;
- Finalizează proiecte de grup complexe sub ghidajul educatorului;
- Inițiază activități noi de învățare în grup;
- Manifestă disponibilitate și creativitate în dialog și povestirea unor întâmplări.
Dezvoltare cognitivă și cunoașterea lumii:
- Compară evenimente, situații, acțiuni, fenomene;
- Anticipează experiențe noi pe baza celor trecute;
- Caută soluții adecvate la probleme pe care le înțelege;
- Operează corect cu informații matematice (numere, mărimi, unități de timp);
- Identifică și descrie caracteristici ale lumii vii;
- Demonstrează cunoștințe despre viața omului pe Pământ;
- Dramatizează o poveste în joc de rol;
- Utilizează cărți în funcție de specificul lor (povești, atlasuri, caiete de lucru);
- Înțelege rolul imaginației în activitățile creative.
Dezvoltare fizică:
- Participă la jocuri de mișcare complexe și parcurge corect trasee sportive;
- Se coordonează în aruncări, prinderi și exerciții cu succesiuni ritmice de mișcări;
- Folosește cu îndemânare instrumente, tacâmuri, creionul și foarfeca;
- Pliază hârtia independent, după indicații;
- Dezvoltă tactici în jocurile de mișcare.