You are currently viewing Desenul ca limbaj și instrument de reprezentare: Explorând miracolul învățării copiilor prin arta vizuală

Desenul ca limbaj și instrument de reprezentare: Explorând miracolul învățării copiilor prin arta vizuală

„Zeichnen ist Sprache für die Augen, Sprache ist Malerei für das Ohr.” – Joseph Joubert

Acest citat subliniază o esență profundă: „Desenul este limbajul pentru ochi, iar vorbirea este pictura pentru ureche.” Sunt cuvinte inspirate, care descriu metaforic lumea fascinantă a învățării prin desen, acea „călătorie” în care copiii descoperă și dezvoltă abilități cognitive și creative. Procesul natural de învățare este de timpuriu ambalat în exprimare „artistică”.

La început, desenul copiilor poate părea doar o mâzgăleală – aveți încredere, este o experiență plină de bucurie și mirare. Copiii încep să-și exploreze creativitatea, să experimenteze cu toate simțurile, începând cu primul lor mic „tablou” din piureul de legume întins pe masa unde mănâncă. Așa cum au pictat masa cu entuziasm, devin mâzgălitori din ce în ce mai experimentați, căutând ritmuri și repetiții, efecte de culoare și forme în urmele lăsate. Sens. Sensul și interpretarea desenelor precedă, induc și stimulează sensul și interpretarea (de mai târziu) a cuvintelor.

Cu timpul, apar „descoperirile”. Idei care se conturează peste forme aparent aleatorii, întâmplător:

  • Ce ai desenat aici?
  • Ghicește!
  • Un dinozaur?
  • Nu.
  • Un urs?
  • Mmmm, nu!
  • Un cal?
  • .. Daaa, e un caaaal!(Iar eu sunt un artist și un descoperitor! Și ce mă mai bucur!)

Aceste descoperiri marchează dezvoltarea abilității cognitive de a asocia idei cu forme corespunzătoare și de a adapta treptat aceste forme. Mazgăleala capătă sens, devenind o poveste transmisă prin formă și culoare. Astfel, ideile și imaginile desenate încep să se apropie și să transmită aceeași semnificație.

Copiii învață că desenul este un mijloc prin care își pot exprima gândurile și „povesti” emoțiile. În timp, desenele lor devin din ce în ce mai „reprezentative”, ascunzând în spatele lor povești, dorințe, sentimente și oportunități imense de învățare. Prin desen, copiii își dezvoltă vocabularul, își îmbunătățesc abilitățile de comunicare și își construiesc o fundație solidă pentru viitorul lor educațional.

Această evoluție a abilităților de desenare servește ca temelie pentru etapa școlară. În cadrul activităților noastre în grădiniță, am introdus „caietul tematic” – un instrument impresionant de explorare și consolidare. Acest caiet conține planșe „personale” ale lucrurilor importante pentru copil, aduse din lumea mare în lumea sa de poveste. Și invers. Prin interpretarea proprie, copilul reprezintă lumea într-un mod familiar, înțelege și, astfel, învață.

Desenul devine astfel o modalitate minunată prin care copiii își exprimă gândurile, învață și se conecteze la lumea din jurul lor. Prin intermediul acestui limbaj vizual, copiii nu numai că dezvoltă creativitatea, dar își și construiesc un pod solid între expresia lor artistică și procesul de învățare naturală.

Foto credit: Bored Panda