Programul de afterschool are in vietile parintilor de scolari un rol important: acopera cu educatie un timp pe care ei nu il pot pune la dispozitia copiilor. Si daca e de calitate … da liniste.
In vietile scolarilor insisi… e important ce inseamna asta.
Tocmai a trecut primul semestrul din clasa I si constatam ca am invatat multe, si copiii, si noi. Copiii au inteles ce le cere scoala si au facut progrese la toate materiile. Din experienta acestui prim semestru va putem spune ca toti sunt pe drumul cel bun. Sunt extraordinari si talentati si au multe capacitati pe care scoala nici nu le banuieste si nici nu le cauta.
Pentru ca suntem impresionati de potentialul lor si pentru ca suntem de parere ca educatia este un proces divers, complex si important (si continuu, mai ales daca ajunge sa fie iubit de copii) ne-am propus impreuna cu Britta Seidner sa ne luam responsabilitatea de a dezvolta interesul copiilor fata de fenomenul de a invata (care poate fi delicios si entuziasmant) si sa ne asiguram de eficienta lui reala, nu doar in termeni scolari. Am vrea ca pe langa placerea invatatului sa ii ajutam pe copii sa invete responsabilitatea fata de ei si de cei din jurul.
Prin urmare, incepand cu semestrul II, programul de afterschool la Compania Mica se va contura ca program-pilot (noi contam pe reusita si pe extinderea la celelalte clase):
- un orar structurat pe nevoile de invatare si de copilarie ale copiilor; care include:
– masa de pranz vazuta ca responsabilitate si activitate de dezvoltare sociala si care include si asezarea mesei si stransul ei;
– cercul de dupa-amiaza,
– efectuarea temelor si invatarea,
– activitati structurate: semestrul acesta incepem sa exersam scrisul cu stiloul, studiem coerent stiintele naturii, avem un club de lectura in comun si – foarte important – cercul de reflectie/filozofie, care include o analiza a zilei. La toate acestea ; se adauga concursul de cultura generala, experimentele stiintifice si (la cererea expresa a copiilor!) trucurile magice;
- lucrul in echipa: copiii vor fi alocati pe activitati in perechi, vor forma o echipa in care sa constientizeze ideea de responsabilitate pentru sine si pentru cel de alaturi, se vor ajuta reciproc sa treaca prin teme si activitati, etc..Se urmareste intelegerea celuilalt, dezvoltarea rabdarii, capacitatea de autoevaluare si de evaluare pe baza listei de sarcini zilnice;
- crearea unui climat de respect reciproc si de respectare a ideii de invatare, a unui spatiu in care copiii se simt bine invatand si jucandu-se si relationand cu cei din jur;
- crearea unui sistem educativ de apreciere: fiecare dintre copii are un carnet (nu de note sau calificative!) in care acumuleaza puncte in functie de care vor primi “bani Compania Mica”; utilizabili pentru accesul la activitatile extraordinare ale clasei sau ale Companiei Mici sau la evenimente surpriza,de exemplu o iesire la cinematograf. Incercam o buna gestionare a motivatiei si a responsabilitatii, si implicit a… resurselor – ne propunem ca in viitorul nu foarte indepartat sa facem un curs de educatie financiara pentru copii, sustinut de Adrian Asoltanie. Despre aceasta idee si beneficiile ei… va povestim intr-un articol viitor.
Luam foarte in serios timpul foarte lung pe care copiii il petrec la scoala si la afterschool si ne dorim ca timpul petrecut la Compania Mica sa fie placut si efortul lor sa fie rasplatit. Afterschoolul nu este o dublare a scolii si nici un timp arid de facut temele si atat. De aceea incercam acest program-pilot, in care avem mare incredere. Utilizand aceste tehnici de invatare, motivare si evaluare, si cultivand curiozitatea si rezistenta, vrem sa obtinem un bun echilibru in viata micilor companisti, mai multa rigoare in invatare si sa ii indrumam catre invatarea cu drag si bucurie.